DMU Turen 2010
 
DMU Tur 2010

Af  Knud Nielsen

 

 

Den årlige DMU tur gik i dette år til Winningen der ligger tæt på Koblenz ved Deutsche Eck. Flyvepladsen ligger lige på kanten af skrænten ned til Mosel, og man får en fantastisk flot udsigt både ved anflyvning og start.

Turen derned startede i ikke for strålende vejr, men dog acceptable værdier for vort vedkommende. Vi måtte lave et lille stop i Billund for at tanke og måtte have en Speciel VFR for at komme ind til landing.

Efter tankning gik turen så til Padborg, hvor vi mødtes med en stor del af de andre turdeltagere.

Nu var det tid til Vejrbriefing, der som sædvanligt blev givet af Henning Romme med stor professionalisme.

Vejret på første del til den planlagte mellemlanding i Osnabrück var godt nok, men længere nede var værdierne meget tvivlsomme, så planen blev at flyve til Osnabrück, og derfra se hvordan vejret havde udviklet sig.

For vores vedkommende kontaktede vi Langen Information da vi var tæt på Osnabrück og bad om aktuelt vejr på Køln og Dortmund, og da vejret der var acceptabelt, besluttede vi at flyve direkte til Winningen. Det viste sig at vejret på ruten var lidt dårligere over bjergene, så vi måtte lave en afstikker ind mod Dortmund for at komme igennem, dog uden på noget tidspunkt at komme i kontrolleret luftrum.

En GPS med moving map er her en meget stor hjælp, men navigatøren var selvfølgelig hele tiden med på papirkortet, GPS’en kan jo gå US.

Efter landing fik vi tanket op og efterkalkulationen viste, at vores fuel flow fra Billund til Winningen var på ca. 29 liter pr time, en ganske pæn værdi for en Piper Archer II og det viser at det kan betale sig at leane selv i de lavere højder; vi leaner altid med et skarpt øje på EGT’en
 
                                    
Som sædvanlig blev vi af den lokale flyveklub budt velkommen med noget drikkeligt, i dette tilfælde champagne som i Tyskland hedder Sekt. Derefter afgang til Hotellet som i vores tilfælde hed Weinlaube.

Aftenen blev brugt til at udforske omgivelserne og diverse bierstuben, vi fandt en herlig en af slagsen; den var græsk så vi blev budt på uso på værtens regning, og vi besluttede også at spise der, og det var ikke nogen dårlig beslutning.

Næste dag bød på sejltur på Rhinen og vi fik set Lorelei med ledsagende musik og festaften på flyvepladsen, arrangeret af Aero Club Koblenz E.V. Festaftenen foregik i deres Hangar og det var en lidt kold fornøjelse på grund af vejret. Klubben havde dog været forudseende og tændt diverse bål, som man kunne varme sig ved.                        
                                                      
Menuen var fin med helstegt pattegris og tilbehør, samt drikkevarer til billige penge.
Klubben har en speciel hangar, hvor flyene er parkeret i 2 etager med diverse hejseværk.
                             
Lørdag var der flere udflugt alternativer, og vi valgte en tur til Geyser Park hvor vi først besøgte et Center hvor fysikken i en koldvands geyser blev forklaret. Der var flere arbejdende modeller og turlederen fik prøvet den flyvende bold.
 

Så var der sejltur hen til Geyseren, vi var lidt usikre på turens varighed og fik da konstateret, at det tog mindre end en øls tid.

Geyseren var imponerende, den springer med et interval på 110 til 120 minutter og når op til 60 meter op i luften.
 
 
 
 
 
 
Tilbage i Koblenz var vi på rundgang i byen og derefter tilbage til hotellet.
Søndag var så hjemtursdag, Henning Romme briefede som sædvanlig om vejr, og det så fint ud, undtagen i Danmark, men skulle blive bedre sidst på dagen. Vi besluttede at flyve til Bremerhaven hvor vi før har været på DMU tur. Vi vidste, at der var en god restaurant hvor vi kunne få frokost. Turen dertil gik fint med tiltagende vind. Efter landing fik vi en dejlig wienerschnitzel, og da vi havde god tid, fordi vejret ville blive bedre i Danmark sidst på dagen, også dejlig jordbærkage med kaffe. Efterhånden ankom også en del af de andre deltagere.

Da klokken blev 16:00 startede vi mod Danmark i fint, men kraftigt blæsende vejr; det gode vejr holdt til vi nåede omkring Haderslev, så slap det op, men vi kunne dog fortsætte og sluttede med at lande i Rårup med en skybase på 800 ft. og en sigt på 6 km i finregn.

 

Vel hjemme igen kan vi se tilbage på endnu en dejlig DMU tur med en masse godt socialt samvær.

 

En sådan tur giver piloter og navigatører en del god træning i at gebærde sig professionelt, og mange opdager nok, at de ikke er så gode til radiokommunikation, som de selv tror.

Der er sikkert også nogle, som efterfølgende kan konstatere, at de måske ikke lige fik indhentet en klarering inden de fløj ind i kontrolleret luftrum.

Når man så er nået til denne erkendelse er der kun en ting at gøre, nemlig at øve sig, og det er i modsætning til praktisk flyvning gratis, for det kan øves hjemme i sofaen, hvor man både kan øve kommunikation, herunder gøre sig klart hvad man behøver at sige, samt studere flyvekort og indprente sig, hvad man må i de forskellige luftrumsklasser.

God forberedelse såvel planlægningsmæssigt som rent personligt er vejen til succes.

 

Til sidst en tak til tur lederne Annegrete Zobbe og Vagn Jensen for endnu en vellykket DMU tur, vi glæder os til at se hvad de kan finde på til næste år

På gensyn på DMU Tur 2011

 

 

 

 


 

© Design-Line DanmarkLicensed by Dansk Motorflyver Union V.5.4-73-2495866 
Velkommen Om DMU BLIV MEDLEM  Bestyrelsen  Kontingent  Crew Card  Medlemsklubber  Æresmedlemmer  Arkiv  Vedtægter  DMU sport  Kontakt Unionshåndbog Generelt  Organisation  Forsikringer  Materiel - Vedligehold  Flyvevirksomhed  Uddannelse  Sport  Flyvesikkerhed  Medical   Blanketter-litteratur  PPL prøver / teori Bestil Skill Test  Kontrollanter  Internt - kontrollanter  Formularer  PPL teori  Registered Facility  Seneste nyheder  Medlemsfordele Dansk Fuels Aviation kort  Jeppesen Jeppview IFR  SkyDemon  HRS hotelbooking  Brændstof Afgiftsfri flyvning  Refusion  Refusion - udland  Afgiftssatser  Nyhedsbreve  Arkiv   Møder  CAMO Vejledning om CAMO  Forsikring Kun for medlemmer DMU Tur 2017  Vejledning Birdstrike  Kaburatoris  VMC into IMC  Sprogtest  Stevns Klint   Vinterflyvning  Flyets dokumenter  ELT fejlaktivering  Security  DMU tur 2017 Jena/Weimar  2016 Tallinn  2015 Strasbourg  2014 Warszawa  2013 Görlitz  2012 Budweis  2011 Ålandsøerne  2010 Koblenz  2009 Dubnica  2008 Ashford  2007 Gotland  2006 Amiens  2005 Friderikshafen  2004 Krakov  2003 Bremerhafen  2002 Ausburg  2001 Luxemborg  "Kaffe på kanden" Kalender EM i gummistøvlekast  Flyveplanlægning Køb & Salg Links Bestyrelsesside Arkiv - referater  Høringer   Budget  Div. mødereferater  Rejsegodtgørelse  CMS "TORNADO" © Design-Line Danmark