DMU Fly i Dubnica
Ændring af prøvegebyr - hæves til 800 kr. pr. 1/1-2014
På grund af nye krav om forsikringsansvar for vore kontrollanter og omkostninger til fornyelse af examiner rettighed hvert 3. (ca. 8.700 kr. pr. fornyelse til Trafikstyrelsen) ser vi os nødsaget til pr. den 1. januar 2014 at hæve DMU prøvegebyret ved aflæggelse af PPL(A) SE skill test fra de nuværende 300 kr. til 800 kr. Gebyret på 800 kr. dækker de faktiske omkostninger, der er forbundet med DMU kontrollantordningen.
 
Trafikstyrelsen udvider DMU's kontrollantordning
Trafikstyrelsen har den 23. januar 2012 udvidet Dansk Motorflyver Union (DMU) kontrollantordning til at omfatte afholdelse af Skill Test for fornyelse (renewal) af SEP(land).

DMU er yderst tilfreds med udvidelsen, som er en styrkelse af DMU.
Udvidelsen danner også grundlag for at Renewal af SEP(land) nu forbliver indenfor landets grænser, hvor vi indtil dato har oplevet at Renewals aflægges i Tyskland for at undgå det høje prøvegebyr til Trafikstyrelsen...

- l
æs mere her
 
Premiere Elever

Tekst: Jens Villebro, Herning Motorflyveklub
Foto: Henrik Christiansen, Herning Motorflyveklub

Den føromtalte nye ordning med praktiske flyveprøver i DMU-regi havde sin premiere onsdag den 2. marts 2011 med to elever fra Herning Motorflyveklub. Ole Ingrisch, der til daglig er havne-direktør på Esbjerg Havn, var første PPL elev, der kunne lade over 6.500 kr. forblive på bankbogen, for DMU ordningen koster nemlig kun en brøkdel af den gamle SLV pris.

Samtidig aflagde DMU kontrollanten Henning Karlog Mortensen også sin flyveprøve for Trafikstyrelsen, så da Herning Motorflyveklubs trofaste OY-BHI lettede var det med 3 sæt årvågne øjne, der hver især havde deres helt egen mission.
Trafikstyrelsens repræsentant skulle kontrollere og godkende DMU kontrollanten. DMU kontrollanten skulle kontrollere og godkende eleven. Eleven skulle både imponere sin censor og samtidig være vært ved en flyvende eksamen.

Prøven blev afviklet på samme måde som i "gamle dage", så til at starte med stod den på en grundig overhøring i teorien, for lige at sikre sig, at intet var glemt siden de skriftlige prøver. Da det (red:naturligvis) viste sig, at eleven havde fuldstændig styr på teorien, var det tid til at komme i luften.
Efter et grundigt groundcheck hoppede både Trafikstyrelsens og DMUs kontrollanter samt PPL eleven ind i OY-BHI og lettede fra Herning Lufthavn. Udover heden gik det, men kun i ca. 900-1.000 fod pga lavthængende skydække. Turen gik til Lemvig, hvor eleven blev bedt om at lave en overskydning og flyve tilbage mod Herning. Nu var det tid til airwork. 8-taller med 30 og 45 graders krængning, motorstop og andre øvelser var på programmet. Efter ca. 1 times flyvning gik OY-BHI i landingsrunden på Herning Flyveplads og leverede flotte landinger med og uden flaps og motor.
Endelig blev det til fuldt stop på forpladsen. "BESTÅET" lød den glade melding fra DMU kontrollanten. Det blev eleven Ole Ingrischs kendte og næsten kroniske smil bestemt ikke mindre af. "Man kunne have vredet 3 liter sved ud af mit tøj, men det var en rigtig god oplevelse" fortæller den nye pilot.

Dagens næste og sidste PPL elev nåede desværre ikke gennem nåleøjet, men fortæller, at han virkelig glæder sig over den nye DMU ordning, for nu får man ikke længere en kæmpe økonomisk mavepuster af at dumpe en praktisk flyveprøve, det er faktisk bare den umiddelbare skuffelse og beskedne 300 kroner for en ny prøve.
Dagens sidste afgørelse var Trafikstyrelsens dom over den kommende DMU kontrollants arbejde, og da sidste prøve var overstået, var det for første gang Trafikstyrelsens kontrollants tur til at sige noget. Ved den efterfølgende efter briefing, kunne han meddele Henning Karlog Mortensen, at Henning nu officielt kan kalde sig DMU Examiner, endda helt uden bemærkninger.

Stort tillykke til Ole Ingrisch, Henning Karlog Mortensen og alle kommende PPL elever! 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 

 


© Design-Line DanmarkLicensed by Dansk Motorflyver Union V.5.4-71-2495884 
Velkommen Om DMU BLIV MEDLEM  Bestyrelsen  Kontingent  Crew Card  Medlemsklubber  Æresmedlemmer  Arkiv  Vedtægter  DMU sport  Kontakt Unionshåndbog Generelt  Organisation  Forsikringer  Materiel - Vedligehold  Flyvevirksomhed  Uddannelse  Sport  Flyvesikkerhed  Medical   Blanketter-litteratur  PPL prøver / teori Bestil Skill Test  Kontrollanter  Internt - kontrollanter  Formularer  PPL teori  Registered Facility  Seneste nyheder  Medlemsfordele Dansk Fuels Aviation kort  Jeppesen Jeppview IFR  SkyDemon  HRS hotelbooking  Brændstof Afgiftsfri flyvning  Refusion  Refusion - udland  Afgiftssatser  Nyhedsbreve  Arkiv   Møder  CAMO Vejledning om CAMO  Forsikring Kun for medlemmer DMU Tur 2017  Vejledning Birdstrike  Kaburatoris  VMC into IMC  Sprogtest  Stevns Klint   Vinterflyvning  Flyets dokumenter  ELT fejlaktivering  Security  DMU tur 2017 Jena/Weimar  2016 Tallinn  2015 Strasbourg  2014 Warszawa  2013 Görlitz  2012 Budweis  2011 Ålandsøerne  2010 Koblenz  2009 Dubnica  2008 Ashford  2007 Gotland  2006 Amiens  2005 Friderikshafen  2004 Krakov  2003 Bremerhafen  2002 Ausburg  2001 Luxemborg  "Kaffe på kanden" Kalender EM i gummistøvlekast  Flyveplanlægning Køb & Salg Links Bestyrelsesside Arkiv - referater  Høringer   Budget  Div. mødereferater  Rejsegodtgørelse  CMS "TORNADO" © Design-Line Danmark