DMU Fly i Dubnica
Hvordan påvirker vejrudfordringer dine beslutninger?
I Havarikommissionens nyhedsbrev af 5. september 2012 er der links til 4 havarier hvor piloterne opererede under VFR flyve-regler i IMC vejrforhold.

Flyvning under VFR regler under vejrskifte fra VMC til IMC konditioner er én af de mest krævende discipliner som en VFR pilot kan blive udsat for.
Udenlandske og danske havarirapporter fortæller i deres objektive sprog, om resultatet af- og forholdene der ledte til havariet. 

Havarirapporter nævner ikke de mentale betingelser piloterne befandt sig i undervejs, eller de belastninger som passagerne og desværre også de efterladte må leve med.

VFR flyvning skal være en oplevelse for de involverede, en positiv oplevelse, den positive oplevelse opnår du bedst når du er forberedt, ved hvilke forhold du skal flyve under og hvilke ændringer hertil der kan komme undervejs.

Forberedelse er alt, god forberedelse betyder at du som pilot ved hvad der er i vente, både kurs, terræn vejr og radio-frekvens og vi kunne fortsætte...Dermed har du maksimalt mentalt overskud til at koncentrere dig om det ukendte.

Et forslag kunne være at skærpe dine evner i IMC nød-procedurer ved at bruge den 12. time til at flyve aktuelt IMC med din instruktør. Vi er mange som i den 12. time flyver ud på en ”hyggetur” og ikke ret meget mere, men det giver ikke træning - den træning der er skillelinjen mellem en hændelse og et havari.

Havarikommissionen medtager links til 2 australske publikationer der er virkelig god læsning, disse dokumenter analyserer ”pilot decision making”, ikke ud fra resultater af ”decision making”, men selve processen og hvorledes det kan gøres bedre. Selv om de er fra ”Down Under” og skrevet på engelsk, er de virkelig gode at læse og især at drage nytte af.

Link til Havarikommissionens nyhedsbrev.

God læselyst til alle!
Paul Harrisson, DMU bestyrelsesmedlem

Ovennævne publikationer kan downloades fra vores hjemmeside. 
Log dig på og vælg mappen "Flyvesikkerhed" i menuen "Download" øverst på siden.
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 

 

© Design-Line DanmarkLicensed by AOPA DMU V.5.4-20-2645632 
Velkommen Om AOPA DMU BLIV MEDLEM  Bestyrelsen  Kontingent  Crew Card  Medlemsklubber  Æresmedlemmer  Arkiv  Vedtægter  DMU sport  Kontakt Unionshåndbog Generelt  Organisation  Forsikringer  Materiel - Vedligehold  Flyvevirksomhed  Uddannelse  Sport  Flyvesikkerhed  Medical   Blanketter-litteratur  PPL prøver / teori Bestil Skill Test  Kontrollanter  Internt - kontrollanter  Formularer  PPL teori  Registered Facility  Seneste nyheder  Medlemsfordele Dansk Fuels Aviation kort  Jeppesen Jeppview IFR  SkyDemon  HRS hotelbooking  AOPA DMU tur 2019 Jersey  2018 Prag  2017 Jena/Weimar  2016 Tallinn  2015 Strasbourg  2014 Warszawa  2013 Görlitz  2012 Budweis  2011 Ålandsøerne  2010 Koblenz  2009 Dubnica  2007 Gotland  2006 Amiens  2005 Friderikshafen  2004 Krakov  2003 Bremerhafen  2001 Luxemborg  2008 Ashford  2002 Ausburg  Brændstof Afgiftsfri flyvning  Refusion  Refusion - udland  Afgiftssatser  Nyhedsbreve  Arkiv   Kalender CAMO Vejledning om CAMO  Forsikring Kun for medlemmer DMU Tur 2017  Vejledning Birdstrike  Kaburatoris  VMC into IMC  Sprogtest  Stevns Klint   Vinterflyvning  Flyets dokumenter  ELT fejlaktivering  Security  "Kaffe på kanden" Flyveplanlægning Køb & Salg Links Bestyrelsesside Arkiv - referater  Høringer   Budget  Div. mødereferater  Rejsegodtgørelse  CMS "TORNADO" © Design-Line Danmark