Indtil kontoret igen er bemandet svarer telefon i telefontiden uforandret,
E-mails besvares også dagligt
Det er med stor glæde vi kan meddele at vi har ansat Brian Pastoft som ny Unions Sekretær pr. 1 December
Brian har et solid kendskab til GA flyvning og har drevet flyveskole for år tilbage og er desuden Skill Test kontrollant
Vi glæder os meget til samarbejdet
Knud Nielsen
Formand AOPA DMU
***
Flying Mini-Guide til download
Download link til seneste version - opdateret 23.03.2025
Rettelser/tilføjelser m.m. kan sendes til AOPA DMU
AVGAS 100LL-forsyning i Europa sikret frem til 2032
I foråret stillede vi fortsat spørgsmålet: "Er 100LL nu forbudt eller ej?"
Dengang var svaret, at blyholdig flybrændstof med tilsætningsstoffet tetraethylbly (TEL) faktisk kun måtte produceres i Europa frem til 1. maj 2025, ifølge EU-forordning 1272/2008 fra april 2022, men at produktionen i øjeblikket hverken var forbudt eller godkendt. Distributionen og brugen af 100LL var ikke på tale, alene produktionen af brændstoffet.
På grund af forsinkelser i beslutningsprocessen inden for EU-bureaukratiet, har de tre europæiske producenter lovligt lov til at producere og distribuere TEL-holdig brændstof indtil videre. Den juridiske situation har nu udviklet sig yderligere - og dette til fordel for General Aviation. Shell's ansøgning om at fortsætte med at importere TEL og producere Avgas 100LL blev godkendt af EU's REACH-udvalg med 26 stemmer for, med blot én undladelse og ingen stemmer imod. I første omgang frem til april 2032....
læs mere her
Piloter oplever stigende udfordringer på medical-området
Vores medlemmer oplever, at Trafikstyrelsen i stigende grad involveres ved fornyelse af medical. Den tendens vi ser er, at selv mindre helbredsmæssige forhold, som f.eks. er noteret i journalen fra den praktiserende læge, kan føre til omfattende og kostbare helbredsundersøgelser samt en urimelig lang sagsbehandlingstid hos Trafikstyrelsen. Det er vores opfattelse, at flyvelæger, i højere grad end tidligere, vælger at indsende sager til Trafikstyrelsen.

Vi har kendskab til flyvelæger, som er frustrerede over, at Trafikstyrelsen insisterer på, at selv mindre komplicerede helbredssager, skal gennem Trafikstyrelsen, før en afgørelse kan træffes - selv når flyvelægen vurderer, at der ikke er grund til at betvivle pilotens helbredstilstand og at helbredsstilstanden ikke er tilfare for flyvesikkerheden.
En konkret sag, vi for nylig har kendskab til, illustrerer meget godt tendensen:
Her har flyvelægen vurderet, at medical kan fornyes og at piloten ikke udgør nogen fare for flyvesikkerheden, der er 1 % risiko for at helbredstilstanden kommer igen. På trods af dette insisterer Trafikstyrelsen på at få sagen indsendt. Det har resulteret i, at piloten nu er.....
Læs mere her
Private delefly
AOPA DMUs nye hjemmeside om deleflyvning vejleder piloter og passagerer
Trafikstyrelsen har lanceret en omfattende kampagne om privat deleflyvning. Kampagnen er fejlbehæftet og unuanceret og vi har modtaget mange reaktioner herpå fra vores medlemmer.Trafikstyrelsens vinkel på kampagnen er uheldig og fremstår mere som en "skræmme-kampagne" for deleflyvning.
Med vores nye hjemmeside om deleflyvning har vi i stedet fokuseret på de fornuftige forholdsregler, som man bør tage ved deleflyvning og som kan bidrage til at fastholde den gode sikkerhedsstatistik, som vi har for deleflyvning.
På siden er der vejledning, både til pilot og passagerer, så deleflyvning bliver en sikker og god oplevelse for alle.
Danmark forbyder udenlandsk registrerede fly base i Danmark
Efter en klage fra AOPA DMU har EU Kommissionen taget første skridt mod en traktat krænkelsessag, fordi Danmark forbyder udenlandsk registrerede fly at have base i landet. Trafikstyrelsen lemper nu kravene for EU registrerede fly, men fastholder forbuddet mod luftfartøjer registreret i 3. land.
Læs mere her
Har du tilstrækkelig kendskab til den private flyveplad
Den tragiske ulykke på Fur’s private flyveplads, har yderligere påpeget behovet for at lette adgangen til information om særlige anflyvnings- og baneforhold på private
flyvepladser.
I mange tilfælde er der desværre ikke let tilgængelig information om flyvepladsens forhold til rådighed til din flyveplanlægning – det vil AOPA DMU's bestyrelse gerne gøre noget ved!
Læs her
Grenå Flyveplads
Klubtilbud - AOPA DMU Safety Day
Klik på billedet (youtube video). Et godt eksempel på
et af Safety dagens emner om performance,
AOPA DMU gentager succesen med en dag i flyvesikkerhedens tegn.
Der er fokus på start/ landing, i teori og praksis, og radio fraseologi.
Vi planlægger at holde disse dage ude i de enkelte klubber efter aftale
Klik på nedenstående links:
Arrangører:
Paul Harrison - mobil 61 73 60 67, ph@aopa.dk
Henrik Værø
Lettere adgang til vejroplysninger og trafikinformationer
AOPA DMU har indgået et samarbejde med Air Support A/S om et forsøgsprojekt med etablering af et netværk af jordbaserede UAT-sendere (Universel Access Transceivers).

UAT-senderne udsender vejroplysninger i form af vejrradarbilleder, TAF og METAR.
Air Support A/S er blandt de første, udenfor USA, til at etablere et UAT set-up.
Projektet er midlertidigt indstillet på grund af modstand i Trafikstyrelsen, vi arbejder hårdt på en løsning !
Brug af tablet under flyvning
På baggrund af de nye EU-regler om brug af Electronic Flight Bag (EFB)/Tablets, som trådte i kraft i juli 2019, har AOPA DMU udarbejdet en vejledning om brug af tablet under flyvning.

Det er vigtigt, at tablet er monteret korrekt, uden løse kabler, som kan forstyrre under flyvningen.
Flyttes eller afmonteres tablet fra sin holder under flyvning, på grund af f.eks. turbulens, manøvrering eller anden handling, skal piloten sikre, at den ikke karambolerer med styre-tøjet eller øvrig betjening af flyet.
Links
De nye EU-regler om EFB: